EditorialDOI: 10.3290/j.ijcd.b5139819, PubMed-ID: 38530271Seiten: 3-4, Sprache: Englisch, DeutschBeuer, Florian
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3836589, PubMed-ID: 36695628Seiten: 9-18, Sprache: Englisch, DeutschLee, Younghoo / Jung, Youngchul / Choi, Yeawon / Kim, Yuyeon / Kim, Sangbaek / Hong, Seoung-Jin / Kim, HyeongSeob / Pae, Ahran
Aim: To compare the accuracy of three impression methods by comparing the distance between the reference points of the implant fixture, especially in curved maxillary anterior teeth.
Materials and methods: Implant fixtures were placed in the maxillary central incisor and canine regions. A maxillary master cast was made using a model scanner and 3D printer. Ten impressions were taken from the three experimental groups constructed (group P: pick-up impression coping; group I: scan body with an intraoral scanner; group B: bite impression coping). The distance between the reference points, the angle between the scan bodies, and displacement of the 3D surface area were measured.
Results: The distances between the reference points were significantly different between groups I and B in the maxillary incisors, and between group P and the other two groups in the maxillary canines. Group P had the least amount of displacement in both fixtures. Both fixtures showed the highest displacement in group B. Displacement of the 3D surface area in the maxillary incisors showed no significant difference between the groups. There was a significant difference in the maxillary canines between groups P and I.
Conclusions: In the present study, all three implant impression methods showed changes in the position and angle of the fixture compared with the master cast. The highest accuracy was shown by the impression method using the pick-up impression coping, but the impression method using the intraoral scanner also showed clinically acceptable accuracy. It should be noted that errors may occur when taking impressions using a bite impression coping.
Schlagwörter: implant impression, implant angulation, bite impression coping, scan body, intraoral scanner
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916775, PubMed-ID: 36815624Seiten: 19-26, Sprache: Englisch, DeutschWillmann, Claire / Deschamps, Adrien / Taddei-Gross, Corinne / Musset, Anne-Marie / Lai, Cecilia / Etienne, Olivier
Aim: The aim of the present in vivo study was to compare the clinical trueness of primary mucostatic impressions obtained either by a classical alginate or an optical intraoral scanner technique in patients with a fully edentulous maxilla.
Materials and methods: A total of 30 patients with a fully edentulous maxilla were included in the study and underwent both conventional impressions and intraoral optical impressions (Trios 3). The conventional impressions were casted and the resulting plaster casts were digitized using a desktop scanner (Imetric D104i). These digitized impressions were superimposed over the optical impressions to compare the differences between the two data sets. Statistical analyses were performed to identify relevant deviations.
Results: For the 30 intraoral impressions, 80.88% of the surface areas were below the tolerance threshold of 25 µm and were thus considered similar to the areas scanned with the desktop scanner from the reference plaster cast. Interestingly, the differences (19.12% of the surface areas) were localized in depressible areas such as the vestibule, soft palate, incisive papilla, and flabby ridges. These locations were consistent with the mean of positive differences of +22.8 µm, indicating deformation or less compression with the use of the intraoral scanner.
Conclusions: The digital primary impression of the fully edentulous maxilla can be considered similar to the conventional alginate impression except in the depressible areas. Considering the mucostatic objective of such a primary impression, one may consider the optical impression to be more accurate than the conventional one.
Schlagwörter: digital impression, conventional impression, intraoral scanner, clinical trial, edentulous patients, maxilla
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3963071, PubMed-ID: 36928756Seiten: 27-35, Sprache: Englisch, DeutschMonaco, Carlo / Arena, Antonio / Marziali, Andrea / Consolo, Ugo
Aim: The present in vitro study aimed to evaluate the depth of reading of intraoral scanners (IOSs) within the gingival sulcus.
Materials and methods: A knife-edge preparation for a full crown was performed on a Frasaco model. The gingival sulcus of the scanned model was modified using a dedicated software program (Model Creator, exocad DentalCAD 2.4 Plovdiv) by setting the apical width (AW), coronal width (CW), and gingival sulcus depth (D). Two dental models with different gingival sulcus depths (1 or 2 mm) were printed using the digital light processing (DLP) technique. Each model was scanned 10 times. Seven different IOSs were used: Emerald, Trios 3, Carestream 3600, Dental Wings DWIO, CondorScan, True Definition Scanner (TDS), and Cerec Omnicam. Measurements of D values were performed using 3Shape 3D viewer software. The normality of the data distribution was evaluated using the Shapiro-Wilk test (P < 0.05). The nonparametric Levene’s test was used to check for homoscedasticity. The data were statistically analyzed using the Kruskal-Wallis test (α = 0.05) and the Nemenyi test.
Results: All IOSs were able to read within the 1-mm–deep gingival sulcus, albeit with some statistically significant differences (P < 0.001). TDS and Trios 3 were able to read within the 2-mm–deep gingival sulcus (P < 0.001).
Conclusions: The depth of reading of different IOSs can vary significantly. In the model with a 2-mm gingival sulcus, even in the absence of oral fluids, the depth of reading was incomplete, suggesting that deep preparations into the gingival sulcus are difficult to detect with IOSs.
Schlagwörter: intraoral scanner (IOS), gingival sulcus, depth of reading, knife-edge preparation, digital light processing
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916781, PubMed-ID: 36811289Seiten: 37-48, Sprache: Englisch, DeutschChen, Junpeng / Wang, Jing / Wang, Yang / Wang, Diancan / Xu, Xiangliang / Guo, Chuanbin
Aim: To summarize the features of condylar kinematics in patients with condylar reconstruction using a mandibular motion simulation method based on intraoral scanning registration.
Materials and methods: Patients undergoing unilateral segmental mandibulectomy and autogenous bone reconstruction as well as healthy volunteers were enrolled in the study. Patients were grouped based on whether the condyles were reconstructed. Mandibular movements were recorded using a jaw tracking system, and kinematic models were simulated after registration. The path inclination of the condyle point, margin of border movement, deviation, and chewing cycle were analyzed. A t test and one-way analysis of variance (ANOVA) were carried out.
Results: A total of 20 patients, including 6 with condylar reconstruction and 14 with condylar preservation as well as 10 healthy volunteers were included. The patients with condylar reconstruction showed flatter movement paths of the condyle points. The mean inclination angle of the condylar movement paths of the patients with condylar reconstruction (0.57 ± 12.54 degrees) was significantly smaller than that of those with condylar preservation (24.70 ± 3.90 degrees, P = 0.014) during both maximum opening and protrusion (7.04 ± 12.21 degrees and 31.12 ± 6.79 degrees, respectively, P = 0.022). The inclination angle of the condylar movement paths of the healthy volunteers was 16.81 ± 3.97 degrees during maximum opening and 21.54 ± 2.80 degrees during protrusion; no significant difference compared with the patients. The condyles of the affected side tended to deviate laterally in all patients during mouth opening and protrusion. Patients with condylar reconstruction showed more severe symptoms of mouth opening limitation and mandibular movement deviation as well as shorter chewing cycles than patients with condylar preservation.
Conclusion: Patients with condylar reconstruction showed flatter movement paths of the condyle points, greater lateral motion range, and shorter chewing cycles than those with condylar preservation. The method of mandibular motion simulation based on intraoral scanning registration was feasible to simulate condylar movement.
Schlagwörter: digital technology, patient-specific modeling, electromyography, mandibular neoplasms, mandibular condyle, joint range of motion
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3945153, PubMed-ID: 36928754Seiten: 49-86, Sprache: Englisch, DeutschChowdhary, Ramesh / Sonnahalli, Nithin Kumar
Hintergrund: Die Okklusion spielt in allen zahnmedizinischen Fachrichtungen eine zentrale Rolle und hat entscheidende Bedeutung für die Lebensdauer implantat- und zahngetragener Restaurationen. Mit T-Scan, einem quantitativen digitalen Okklusionsanalysesystem, ist es möglich, mit großer numerischer Genauigkeit eine harmonische Okklusion herzustellen, die zu einem Gleichgewicht zwischen den dentalen und den myofaszialen Strukturen beiträgt.
Ziel: Ziel dieser systematischen Übersichtsarbeit war es, die bekannten und bewährten klinischen Anwendungen des digitalen Okklusionsanalysesystems T-Scan in verschiedenen zahnärztlichen Disziplinen zu beschreiben und zu bewerten.
Material und Methode: Die Datenbanken MEDLINE/PubMed und Cochrane Central Registry of Controlled Trials wurden unter Verwendung der Stichworte T-Scan, TMD, Occlusion, Implant Protected Occlusion und Orthodontics und ohne Einschränkung hinsichtlich des Publikationsdatums nach englischsprachiger Literatur durchsucht. Die gefundenen Ergebnisse wurden manuell durchgesehen, um Studien zu ermitteln, die den Eignungskriterien für einen Einschluss in die vorliegende systematische Übersicht entsprachen.
Ergebnisse: Die MEDLINE/PubMed-Suche erbrachte 423 Artikel. Nach Ausschluss von Dubletten wurden die Titel und Zusammenfassungen der verbleibenden 421 Studien gesichtet. Insgesamt 274 ungeeignete Artikel wurden exkludiert. Von den verbleibenden 147 Artikeln waren 33 nicht in englischer Sprache verfasst, 27 nicht als Volltext verfügbar, 4 waren Kommentare/Briefe an den Herausgeber und 2 technische Beschreibungen. Insgesamt 86 Artikel erfüllten die Einschlusskriterien.
Schlussfolgerung: Die praktische Anwendung des T-Scan-Systems wird durch umfangreiche wissenschaftliche Evidenz gestützt: Das System misst die relativen Kräfte sowie die Abfolge und Dauer der Okklusionskontakte objektiv, richtig und präzise und verbessert damit die Behandlungsergebnisse. Die Weiterentwicklung der Hardware, Sensorik und Software vom ursprünglichen T-Scan I bis zur aktuellen Version T-Scan 10 Novus konnte frühere Unzulänglichkeiten des Sensors und Systems beseitigen und die klinische Leistungsfähigkeit von T-Scan in vielen zahnmedizinischen Fachdisziplinen verbessern.
Schlagwörter: T-Scan, digitale Okklusionsanalyse
ScienceDOI: 10.3290/j.ijcd.b3916799, PubMed-ID: 36811290Seiten: 89-97, Sprache: Englisch, DeutschHofmann, Paul / Kunz, Andreas / Schmidt, Franziska / Beuer, Florian / Duddeck, Dirk
Ziel: Bislang ist noch kein Referenzverfahren für die Quantifizierung der durch den Herstellungsprozess bedingten Verunreinigung CAD/CAM-gefertigter zweiteiliger Abutments etabliert. In der vorliegenden In-vitro-Studie wurde eine auf pixelbezogenem maschinellem Lernen (ML) basierende Method zur Erkennung von Verunreinigungen auf individuellen zweiteiligen Abutments (mit Titan-Klebebasen) untersucht und in eine halbautomatische Quantifizierungs-Pipeline eingebettet.
Material und Methode: Insgesamt wurden 49 Zirkonoxidabutments CAD/CAM-gefertigt und mit vorgefertigten Titanbasen verklebt. Zunächst wurden von allen Proben rasterelektronenmikroskopische Bilder erstellt, die anschließend einer Verunreinigungserkennung mittels pixelbasiertem ML bzw. mittels Schwellenwertverfahren (SW) unterzogen wurden. In der Postprocessing-Pipeline erfolgte dann die Quantifizierung der Verunreinigung. Für den statistischen Vergleich beider Methoden wurden der Wilcoxon-Vorzeichen-Rank-Test angewendet und ein Bland-Altmann-Diagramm erstellt. Betrachtet wurde jeweils der prozentuale Anteil der Verunreinigungen an der Gesamtoberfläche.
Ergebnisse: Eine statistisch signifikante Differenz zwischen den prozentualen Anteilen verunreinigter Oberfläche (Median = 0,004), die mit der ML-Methode (Median = 0,008) und mittels SW (Median = 0,012) gemessen wurden, fand sich nicht (Wilcoxon-Test, asymptotische Signifikanz: p = 0,22). Das Bland-Altmann-Diagramm zeigte eine mittlere Differenz von –0,006 % (95-%-Konfidenzintervall: –0,011 % bis 0,0001 %), bei zunehmenden Werten für die ML-Methode ab einem verunreinigten Oberflächenanteil von > 0,03 %.
Schlussfolgerung: Beide Segmentierungsverfahren lieferten bei der Bewertung der Oberflächensauberkeit vergleichbare Ergebnisse. Pixelbasiertes ML ist ein vielversprechendes Werkzeug für die Erkennung externer Verunreinigungen auf Zirkonoxidabutments. Weitere Studien sind nötig, um die klinische Leistungsfähigkeit dieser Methode zu untersuchen.
Schlagwörter: CAD/CAM, Rasterelektronenmikroskop, maschinelles Lernen, Schwellenwertverfahren, Ultraschall, Hygiene, Implantatabutment
ApplicationDOI: 10.3290/j.ijcd.b5004083, PubMed-ID: 38530272Seiten: 99-107, Sprache: Englisch, DeutschSykara, Maria / Ntovas, Panagiotis / Markou, Nikolaos / Madianos, Phoebus / Vassilopoulos, Spyridon
Aim: The purpose of this study was to present the use of computer-assisted periodontal surgery utilizing a novel surgical guide for cases with severe gingival enlargement through a clinical application in a patient with hereditary gingival fibromatosis.
Materials and methods: The treatment plan included nonsurgical periodontal therapy, surgical periodontal treatment, and regular periodontal maintenance before the initiation of orthodontic treatment. Due to the increased soft tissue thickness, a surgical guide with a novel design was fabricated to facilitate the periodontal surgery since most of the patient’s teeth were malpositioned and underexposed due to fibromatosis. For this purpose, the patient’s intraoral scan was merged with a CBCT image in order to plan surgical excisions based on the anatomy of the teeth and the bone contour.
Results: The customized surgical guide facilitated the gingivectomy by controlling not only the shape of the initial incisions but also their orientation toward the level of the cementoenamel junction, improving the efficiency of the clinical time compared with freehand surgery and assisting in the verification of the final soft tissue shape, based on the treatment plan.
Conclusion: Digital technology through the superimposition of multiple data sets can assist in the diagnosis and multidisciplinary management of cases with gingival fibromatosis. The proposed design of the surgical guide can facilitate soft tissue surgery based on the digital treatment plan, leading to more predictable management of the soft tissue, especially in patients with severe gingival enlargement, as in cases with hereditary gingival fibromatosis or drug-induced gingival overgrowth
Schlagwörter: periodontal surgery, 3D surgical guide, hereditary gingival fibromatosis, surgical crown lengthening, digital data set
ApplicationDOI: 10.3290/j.ijcd.b4144909, PubMed-ID: 37283190Seiten: 109-125, Sprache: Englisch, DeutschFracchia, David Emilio / Franchini, Leonardo / Rocca, Giovanni Tommaso / Saratti, Carlo Massimo
Ziel: Die vorliegende Studie sollte zeigen, dass sich mithilfe volldigitaler Workflows ästhetische und funktionelle Ergebnisse zuverlässig realisieren lassen.
Material und Methode: Dieser klinische Fallbericht dokumentiert alle Behandlungsschritte einer ästhetischen Gesamtrehabilitation mit adhäsiven No-prep-Restaurationen, die volldigital geplant und durchgeführt wurde. Nach Abklärung der Wünsche und Bedürfnisse des Patienten wurde zunächst ein Behandlungsplan erstellt, der alle funktionellen und ästhetischen Anforderungen des Falls berücksichtigte. Auf Basis einer digitalen Überlagerung von 2-D-Bilddaten, 3-D-Modellen und einem Gesichtsscan des Patienten konnte eine verbindliche Planung und Vorschau der neuen dentalen Ästhetik erstellt werden, wobei für die oberen Frontzähne eine „Copy-and-Paste“-Technik zum Einsatz kam.
Schlussfolgerung: Das Ergebnis der Gesamtrehabilitation war ästhetisch und funktionell zufriedenstellend und durch gesundes Weichgewebe gekennzeichnet.
Schlagwörter: Zahnverschleiß, Gesamtrehabilitation, Okklusion, digitaler Workflow, Ästhetik, digitales Wax-up, Gesichtsscan