International Journal of Computerized Dentistry
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Int J Comput Dent 20 (2017), No. 4     15. Dec. 2017
Int J Comput Dent 15 (2012), No. 2  (25.06.2012)

Page 93-107, PubMed:22891414, Language: English/German


Correlation Between Computer-assisted Measurements of Mandibular Opening and Closing Movements and Clinical Symptoms of Temporomandibular Dysfunction
Zusammenhang zwischen computergestützt aufgezeichneten Bewegungen des Unterkiefers beim Öffnen und Schließen und klinischen CMD-Befunden

Kordaß, Bernd / Hugger, Alfons / Bernhardt, Olaf
197 subjects (74 male, 123 female) were evaluated in this Study of Health in Pomerania associated project (SHIP 0). Both a clinical functional status and an instrumental analysis of functional movement patterns of the mandible were performed in each subject, in the latter case using an ultrasonic jaw motion analysis system. Correlations between instrumental movement pattern features and clinical signs and symptoms of temporomandibular joint dysfunction (TMD), such as joint sounds, palpable impairment of jaw movement, and the termination of opening movement at the incisal point, were particularly significant (p < 0.005). Correlations for TMJ crepitation sounds and joint pain on palpitation from the lateral or posterior aspect tended to be less significant (p < 0.1). No association was found for pain on jaw movement or muscle tenderness in response to pressure. A multivariate logistic regression model showed a significant correlation between Helkimo Clinical Dysfunction grades 2 and 3 and the following independent variables: frequent headaches (odds ratio [OR] 4.12; p = 0.032), frequent popping sounds in the jaw joints (OR 5.79; p = 0.012), incisal paths showing conspicuous signs of dysfunction such as deviation or deflection (OR 4.35; p = 0.05), and condylar path anomalies such as jumpy, straight/inverse or irregular tracings (OR 28.59; p = 0.006). Instrumental functional analysis of condylar path tracings allows one to draw statistically valid conclusions about the occurrence of TMD symptoms. It can be helpful to perform condylar path analysis when performing risk assessments for temporomandibular dysfunction in certain situations, particularly before prosthetic rehabilitation.

Bei 197 Probanden (74 m, 123 w) des Assoziierten Projekts der Study of Health in Pomerania (SHIP 0) wurde ein klinischer Funktionsstatus erhoben und die Bewegungsmuster der Unterkieferfunktion mit dem ultraschallbasierten Messsystem Jaw Motion Analyser (JMA) aufgezeichnet. Die aufgezeichneten Bewegungsmuster zeigten insbesondere zu den gelenkbezüglichen Funktionsbefunden wie Gelenkgeräusche, palpable Bewegungsstörungen, Ablauf der Öffnungsbewegung am Inzisalpunkt deutliche Abhängigkeiten zu den aufgezeichneten Bewegungsmustern (p < 0,005). Reibegeräusche oder Gelenkdruckempfindlichkeiten bei Palpation von lateral oder dorsal waren tendenziell weniger betroffen (p < 0,1). Kein Zusammenhang konnte mit Bewegungsschmerzen oder Muskeldruckempfindlichkeiten festgestellt werden. In einem multivariaten logistischen Regressionsmodell war die Zugehörigkeit der Probanden zu den Helkimo- Dysfunktionsklassen 2 und 3 mit folgenden unabhängigen Variablen signifikant assoziiert: häufige Kopfschmerzen: OR 4,12 (p = 0,032), häufige Knackgeräusche in den Kiefergelenken: OR 5,79 (p = 0,012), auffällige Dysfunktionsmerkmale in der Inzisal-Spur (Deviation/Deflexion): OR 4,35 (p = 0,05) sowie Anomalien der Kondylusspur (sprunghafte, geradlinig/inverse und irreguläre Spurbilder): OR 28,59 (p = 0,006). Die Analyse instrumentell aufgezeichneter Kondylenbahnen erlaubt Rückschlüsse auf das Auftreten von CMD-Symptomen in einem statistisch gesicherten Umfang. Insbesondere vor prothetischen Rehabilitationen ist die Gelenkbahnanalyse in die Risikoevaluierung für das Auftreten kraniomandibulärer Dysfunktionen einzubeziehen.

Keywords: temporomandibular joint dysfunction, TMD, craniomandibular dysfunction, CMD, instrumental functional analysis, temporomandibular disorders, jaw motion analysis, three-dimensional jaw tracking
temporomandibuläre Dysfunktion, TMD

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